Tycker du också det är svårt att skriva eller uppdatera texterna på din hemsida? Vet du inte vart du ska börja för att beskriva din tjänst och ditt varumärke? Eller har du svårt att optimera dina texter för SEO på rätt sätt?
Skrivandet är något många kämpar med. Vilket inte är så konstigt då det finns många saker att tänka på för att beskriva sitt företag och varumärke på bästa sätt. Det är i dina texter du kan berätta din historia och beskriva just din tjänst för dina drömkunder så att de vet att det är dig de vill boka.
Det är också viktigt att du optimerar dina texter på hemsidan så dina kunder lättare hittar dig med hjälp av SEO.
Så, för att underlätta för dig nästa gång du sätter dig ner för att ändra eller skapa nya texter på din hemsida har jag samlat mina bästa tips. Dessa inkluderar hur du kan få lättlästa och engagerande texter som fångar din drömkunds uppmärksamhet (och du slipper vilja slänga tangentbordet i väggen).
Att tänka på innan du börjar skriva
Innan du börjar skriva är det viktigt att veta vad för mål du har med texterna. Du kan till exempel fundera på:
- Vart texterna ska vara på din hemsida – är det förstasidan som behöver lite extra kärlek, eller är det informationen om dina olika tjänster eller produkter som ska uppdateras?
- Vad för typ av content behöver du få med – är det information angående din tjänst eller är det en engagerande och inspirerande text du vill skriva?
- Vilka nyckelord och SEO-anpassad information vill du ha med?
- Vem är denna text till för? Vad är det din drömkund vill veta för att klicka vidare eller fortsätta läsa din hemsida?
Om du börjar skriva dina texter utan mål eller struktur är det lätt att du tillslut sitter med långa paragrafer utan substans. Dessa sortens texter är både svåra att läsa och kommer förvirra potentiella kunder, vilket är motsatsen till vad vi vill att våra texter ska göra!
Istället vill vi förmedla direkta budskap, inspirerande berättelser och lätta vägar att boka just dig.
Optimera dina texter för SEO
SEO står för search engine optimization. Det vill säga optimering av din hemsida för att du lättare ska bli hittad på Google. Genom att jobba med din SEO har du större chans att hamna högt bland sökresultaten på Google och kan lättare bli hittad av just dina drömkunder.
Det viktigaste när det kommer till att optimera dina texter för SEO är att fokusera på att texten faktiskt informerar om vad sidan faktiskt SKA handla om. Om du till exempel skriver om en bröllopsfotografering i Halmstad borde du inte lägga till något i stil med “när jag fotograferar bröllop i Stockholm”. Detta kan göra det förvirrande för Google (och den som läser!) vilket kan göra att du inte rankar så högt på det du vill.
Nyckelord
Därför är det viktigt att veta vilka nyckelord som du vill och bör rankas för. Nyckelord är ord och fraser som du vill bli hittad på när någon Googlar, och dessa ska du på ett naturligt sätt få in i dina texter. Det kan vara vilka tjänster du erbjuder, var du är baserad eller vilken stil du fotar med. Nyckelorden kan därför vara väldigt personliga och det är just dessa som kommer hjälpa dig bli hittad av rätt personer via Google.
Och bara för att ett nyckelord är populärt betyder det inte att det är RÄTT nyckelord för dig.
Optimeringen av dina texter kommer gå mycket bättre och lättare om du fokuserar på dina mål, dina kunder och deras upplevelser. Kan du det så kommer dina nyckelord och fraser flöda naturligt på din hemsida.
Blogga
Om du vill rikta in dig på ännu fler nyckelord på din hemsida kan du göra det genom att blogga.
En blogg är ett perfekt verktyg för att nå ut till fler och ge värde till besökaren som hittat till din hemsida. Via en blogg kan du ge tips, dela med dig av dina erfarenheter, svara på frågor och visa upp din portfolio så du kan nå ut till ännu fler.
Om du har svårt att komma igång
Varje fotograf behöver hitta sitt sätt att kommunicera med sina kunder. Det kan vara genom nyhetsbrev, blogginlägg, sociala medier eller genom att aktivt arbeta med sin SEO. Och alla dessa plattformar och tillvägagångssätt kräver både tid och omtanke.
Jag vet att det lätt kan kännas överväldigande med alla texter att skriva.
Här kommer därför 5 tips om hur du kan ta tag i dina texter och för att få dem att bli så bra som möjligt:
- Skriv ner nyckelorden som är rätt för dig och din tjänst och utgå från dem – detta kan göra det lättare att få bort onödig information eller ordbajsande.
- Identifiera din drömkund – tänk på vad hen vill ha för information och har frågor om.
- Strukturera upp texten i paragrafer – kortare texter är lättare att läsa och dina kunder kommer inte känna sig överväldigade med information.
- Låt texten “vila” innan du redigerar den – Skriv din text och ta sedan en paus. Drick en kopp te eller gör något annat en stund innan du kommer tillbaka till det du skrivit. Det kan göra att du ser texten med nya ögon och kan se misstag eller saker du behöver förtydliga.
- Ta hjälp av en copywriter/skribent – att ta hjälp med ditt skrivande eller med hur du kan jobba med SEO är guld värt. Det kan verkligen få fram dig och ditt varumärke på rätt sätt och nå ut på de nyckelord du vill ranka för.
Hemsideanalys och SEO
Genom en hemsideanalys går vi tillsammans igenom din hemsida och tittar på helheten i både din SEO och design. Här har du också möjligheten att få hjälp med dina texter på hemsidan av min kollega Hanna, som ser till att din personlighet och ditt varumärke lyfts fram på bästa sätt. Ett perfekt sätt att få en optimerad hemsida medan du själv kan fokusera på andra delar i ditt företag du brinner för.
Du kan läsa mer mina SEO-tjänster här eller kontakta mig för mer information.
LÄMNA EN KOMMENTAR
KOMMENTARER