MENY

Optimera dina bilder för SEO

SEO kan för många kännas överväldigande, tekniskt och svårt. Men faktum är att det inte behöver vara det, så länge man vet vart man ska börja och vilka steg man ska följa. Och för oss fotografer är ett av de viktigaste stegen att optimera dina bilder för SEO. 

Men innan vi djupdyker i dina bilder kan vi titta tillbaka på vad SEO är och varför du ska använda SEO i din marknadsföring. 

händer på en bärbar dator med sony kamera på ett skrivbord

Vad är SEO?

SEO står för search engine optimization.

Det vill säga optimering av din hemsida för att du lättare ska bli hittad på Google. Genom att kontinuerligt jobba med din SEO har du större chans att hamna högt bland sökresultaten på Google och därmed lättare bli hittad av nya kunder. 

Ditt arbete med SEO lever vidare i flera år framåt, vilket skiljer sig från inlägg på sociala medier som endast når dina kunder under ett dygn eller ett par dagar. Informativa sidor och genomtänkta blogginlägg kommer alltid finnas där då potentiella kunder söker efter dina tjänster online. 

SEO inkluderar allt från texten på din hemsida, blogginlägg, din design och optimering av dina bilder.

 

Hur du optimerar dina bilder för SEO

Det är viktigt att optimera bilderna på din hemsida, både för att Google ska förstå vad dina bilder föreställer och för att dina potentiella kunder ska få en bättre upplevelse. 

Bildoptimering för SEO inkluderar: 

  • Storleken på bilderna 
  • Namngivning av bilderna
  • Alt-text i bilderna

 

Storleken på bilderna

Bilderna du använder på din hemsida måste vara anpassade för webben. Bildfilerna får inte vara för stora och tunga då de tar längre tid att ladda, vilket riskerar att potentiella kunder lämnar hemsidan. Förminska därför dina bildfiler för en snabb och effektiv hemsida! 

Jag använder mig generellt av två olika storlekar; en som är för hero-bilder (första bilden du ser överst på min hemsida) och en mindre storlek för bilder som finns på min blogg och i mina gallerier. Om du ska använda bilderna som hero-bild/banner-bild (stor bild som täcker hela sidan i bredd) behöver de vara större för att bli bra kvalité på datorskärm. 

Hero-bild: 2500x pixlar på längsta sidan
Övriga bilder: 1000 pixlar på längsta sidan 

Kom ihåg att din hemsida kan skilja sig från min när det kommer till vilken storlek som passar bäst. Exempelvis har jag utgått från bredden i pixlar jag har i bilderna på bloggen för att komma fram till vilken storlek som passar bäst för mina mindre bildfiler, alltså 1000 pixlar. 

 

Namnge bilderna

Detta är också en viktig del när det kommer till att optimera bilderna för din hemsida. Till att börja med ska du inte använda namnet som kommer direkt ur kameran (exempelvis DSC-2000), och inte heller det du döpt om dem till för en kunds användning (exempelvis Anna-Anders-brollop.jpeg). Istället ska du döpa om bilderna för användning på hemsidan och då inkludera de nyckelord som du använder dig av på just den sidan. 

Om du har en sida för familjefotografering och du vill att den sidan ska ranka för “familjefotografering helsingborg” ska du också namnge bilderna du väljer för denna sida enligt dessa nyckelord. Till exempel: familjefotografering-helsingborg.jpeg 

Ytterligare exempel:
Om du vill bli hittad på: bröllopsfotograf halmstad
Förslag på filnamn: brollopsfotograf-halmstad.jpeg

Du kan också lägga till ditt företagsnamn, bröllopslokalen bilden är ifrån och kanske märket på brudklänningen för att du lättare ska bli hittad när någon googlar på det. Men jag rekommenderar inte att lägga ALL din tid här. Varje bild behöver inte ha ett unikt filnamn. Fokusera på ditt nyckelord för just den sidan och skapa bara några utvalda mer specifika filnamn.

 

Alt-text i bilderna

Alt-text finns till för att hjälpa synskadade att kunna läsa av vad en bild innehåller med hjälp av ett skärmläsningsprogram, vilket är ett jättebra sätt att utveckla användarupplevelsen på din hemsida. Utöver det så hjälper också denna text till så att du syns i Googles bildsökning! Fokusera på att få in nyckelord naturligt i din alt-text för bäst optimering. 

Google vill veta vad bilderna föreställer, och det är därför viktigt att inte bara fylla denna alt-text med nyckelord som du vill ranka för. Istället ska du tänka att du beskriver bilden för någon som inte ser den. Till exempel: Brudpar på brygga vid Vättern 

Alt-text lägger du till när du laddar upp dina bilder på din hemsida. Det är olika på olika plattformar (som Squarespace, WordPress, Showit m.m). Kom ihåg att kolla hur det ser ut när du laddat upp bilden och Googla för mer information om hur alt-text fungerar på just din plattform.

Där har vi grunderna till hur du kan förbättra din SEO med hjälp av bilder, alt-text, filnamn och bildstorlekar!

Vill du lära dig allt om SEO för att skapa en stark hemsida som syns högt på Google? Köp min stora SEO Guide för fotografer där jag guidar dig exakt steg för steg i hur du kommer igång och också fortsätter arbeta med din SEO som en del av din marknadsföring.

Är du i starten och vill bara komma igång med din SEO kan du ladda ner min gratis SEO guide. Där finns mer information om grunderna i SEO, hur du ska tänka kring dina texter och hur du på ett hållbart sätt kan förbättra din marknadsföring. 

Jag erbjuder också hemsideanalys och längre Mentorskap för dig som vill ta din SEO till nästa nivå och få mer personligt anpassad hjälp. I dessa djupdyker vi ännu mer i information om nyckelord, exempel på alt-texter och hur du optimerar dina texter. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

info@linnsej.se

Copyright Linnsej Photography 2024

Linnsej Photography

Linnsej Photography är fotograf i Halmstad som sedan 2016 förevigat både familjer, bröllop och företag. Linn brinner för att fånga naturliga bilder med mycket värme och kärlek! Om det så är familjebilder som beskriver vardagskaoset eller er er fantastiska bröllopsdag. Det är värt att föreviga!