MENY

Varför du behöver en drömkund – och hur du skapar en

Många fotografer börjar med att erbjuda flera olika typer av fotograferingar för att visa så mycket bredd som möjligt. Vi tackar ja till bröllop på slott, herrgårdar, utomhusvigslar och i lador. Vi visar att vi kan fotografera familjer i klassiska poseringar men också med mer avslappnad känsla. Vi erbjuder porträtt, eventfotograferingar och nyföddfotografering. Man vill göra allt och kunna nå ut till alla – men är alla kunder rätt för dig som fotograf?

 

Detta gör att många fotografer har svårt att få de fotograferingar de drömmer om och hitta sitt personliga varumärke. Och just därför uppmanar jag alla fotografer att skapa en drömkund

 

Varför behöver du en drömkund?

En drömkund kommer att göra det lättare för dig att marknadsföra dig och ditt varumärke samt tydligt visa din vision och hur du vill jobba. Detta leder också till att rätt kunder kommer hitta dig lättare och du får istället arbeta med kunder som du klickar med.

Med en tydlig drömkund kan du: 

  • Lätt skapa content för din hemsida, sociala medier och andra kanaler
  • Nå ut till rätt kunder som delar samma värderingar 
  • Nå ut till kunder som du klickar med både innan, under och efter själva fotograferingen 
  • Göra det lättare för kunder att förstå vem du är och varför de ska boka just dig 
  • Bli expert inom ditt område och utveckla ditt varumärke

 

Betyder det att jag får färre kunder? 

Bara för att du har EN drömkund betyder det inte att du kommer att nå ut till färre människor. Det betyder helt enkelt att du kommer att nå ut till RÄTT människor. 

Din drömkund ska vara specifik, men många kommer kunna passa in på din beskrivning. Och det är dessa som du kommer att älska att föreviga! 

 

Faktum är att ju tydligare du är med vem som är din drömkund, desto lättare kommer du nå ut till fler. 

Hur då? 

Jo, när du har skapat din drömkund kommer du lättare kunna skapa content som de söker efter, både när de använder Google, när de kollar runt på Instagram och när de frågar om rekommendationer. Dina tydliga riktlinjer, och att du vet exakt vem som kommer gynnas allra mest av din tjänst, kommer göra det lättare att skriva om dig själv på din hemsida, skapa content för alla typer av sociala medier och bygga upp ditt varumärke. 

 

Vi leker med tanken att du vill fokusera på familjära och lantliga bröllop, då bör du kommunicera detta genom dina kanaler och skapa innehåll som just denna sortens kund söker efter. Du borde, till exempel, uttryckligen skriva detta på din hemsida – både i text och i bild, men även i färger och det språk du använder. Detta ska även genomgående inkluderas i både mail, på sociala medier och i blogginlägg. 

Du borde även fundera på vilka kanaler som din drömkund använder. Spenderar din drömkund mycket tid på Instagram? Då ska du skapa engagerande och betydelsefullt innehåll för denna kanal. Tycker din drömkund att Pinterest är den bästa plattformen? Ja, då är det där du ska lägga fokus. 

 

Hur du skapar din drömkund

Om du fortfarande inte har skapat din drömkund kan du göra det med hjälp av dessa frågeställningar. Här är en lista på saker du kan fråga dig själv för att tydligt skapa denna profil: 

 

  • Vem tycker du är roligast att jobba med? 
  • Vart bor din drömkund?
  • Hur ser din drömkunds boende ut? 
  • Vad har hen för intressen? 
  • Vad för musik tycker din drömkund om? 
  • Vad har hen för värderingar? 
  • Vad hoppas din drömkund att du kommer ge som fotograf? 
  • Vad har din drömkund för mål och visioner?
  • Hur gammal är din drömkund?

Svaren kommer att hjälpa dig att tydligt få fram din drömkund, och du kan gå tillbaka och titta på den när du vill för att hålla fokus på vem det är du pratar med. 

 

Hur du kan skapa innehåll som är skriven för din drömkund 

När du väl har en drömkund måste du fokusera på att leverera innehåll som attraherar hen. 

Först och främst måste vi se till att din hemsida och övriga kanaler berättar att du, för att använda tidigare exempel, fokuserar på familjära och lantliga bröllop. Detta kan du till exempel göra genom att kontinuerligt posta lantliga bröllopsbilder och detaljer från den typ av bröllop. Du kan också inkludera fraser som “jag fotograferar lantliga bröllop där familjen är i fokus” eller “ge mig en solnedgång och ett brudpar springandes på en åker varje dag tack”. 

Sedan kan du också använda detta för att skapa djupare innehåll, som blogginlägg eller nyhetsbrev. 

Innehåll som tilltalar din drömkund kanske är: 

  • Hur man får till mysigaste ladan 
  • Bästa lekarna för att dra igång festen 
  • Fotografering vid åker 
  • Kärlek i tre generationer 
  • Bästa knepen för att bestämma färgtema till ert bröllop

Möjligheterna blir oändliga efter du har skapat din drömkund. Och framförallt blir det mycket lättare för dig att utveckla dig och ditt varumärke. 

 

Bli en expert 

När du etablerat ditt varumärke och din drömkund, samt sett till att detta går som en röd linje genom hela din verksamhet, kommer du lättare bli det givna valet och experten för just den typen av fotografering. Detta gör att din kommunikation kommer att vara igenkännande och tydlig – där du visar vad du är bra på och vad som är din expertis. 

Tidigare kunder kommer lätt kunna identifiera andra som skulle älska att boka dig som fotograf och du kommer bli ett starkt varumärke som når rätt personer.

 

Att vara expert inom ditt område och för din drömkund innebär också att dina kunder kommer få en bra upplevelse och vara supernöjda efter fotograferingen när de fått precis den typ av bilder de drömt om. Ni vet precis vad ni står för och vad ni förväntar er av varandra = the perfect match!

 

Fokusera inte på vad andra gör

När vi skapar en drömkund kan det vara lätt att fokusera på vad andra gör och vilken sorts kund som syns mest. Men vi är alla olika och har därmed olika drömkunder. 

Din drömkund kommer att känna “YES, det är detta jag letat efter”, när de tillslut hittar just dig. 

Så försök inte göra allt, utan fokusera istället på att bli den bästa fotografen för just din drömkund!

 

För mer tips till dig som är fotograf och kreatör – kika här!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

info@linnsej.se

Copyright Linnsej Photography 2024

Linnsej Photography

Linnsej Photography är fotograf i Halmstad som sedan 2016 förevigat både familjer, bröllop och företag. Linn brinner för att fånga naturliga bilder med mycket värme och kärlek! Om det så är familjebilder som beskriver vardagskaoset eller er er fantastiska bröllopsdag. Det är värt att föreviga!