Har du också dagar där du känner att du bara inte får NÅGONTING gjort? Du har jobbat precis hela dagen (kanske till och med några timmar för länge..) men du har inte kunnat stryka något alls från din To do list?
I FEEL YOU!
5 tips för en produktiv arbetsdag
Jag har dagar då min hjärna är precis all over the place. Dagar när det känns som jag inte hittar någon form av struktur i det gör eller behöver göra. Och framför allt känslan när en tittar på sin To do list: vart ska jag ens ska börja!?
Jag har några tips att dela med mig av till dig för att INTE hamna där!
1. PLANERA VECKAN
Börja din Måndag med att planera hela din vecka. Jag ser då över vad som är bokat sen innan, tider att passa eller deadlines jag har för någon specifik dag. Jag skriver ner allt detta och eventuella större To Do’s som hör till dem.
2. PLANERA DIN DAG
Detta passar olika för alla. Antingen om du föredrar att göra detta kvällen innan eller att det är det första du gör på morgonen. Jag föredrar det sistnämnda! Jag börjar mina dagar med att se över vad jag har att göra. Både från det jag har noterat som To Do’s från Veckans planering men också för saker jag har som återkommande To Do’s (administrativt, sociala medier etc).
När jag skrivit upp det jag ska göra under dagen lägger jag upp det utefter en prioriteringslista. Det vill säga det som är prio ser jag till att få gjort först, det som kan väntas med gör jag senare under dagen. Det jag skriver som prio kan också vara saker jag faktiskt tycker är minst kul (som kanske fixa med Bokföring eller annat administrativt). Ser jag till att göra det som känns tyngst FÖRST av allt så blir det gjort och jag hamnar inte i det klassiska “jag gör det sen”-fällan.
3. STÄNG AV AVISERINGAR
Detta är SÅ viktigt. Att konstant störas eller avbrytas av att det dyker upp ett meddelande på Messenger eller notis om att det händer något på sociala medier, gör verkligen att en tappar sitt fokus. Det är SÅ LÄTT att fastna även om en tänker att “jag ska bara kolla snabbt…”.
Så stäng av aviseringar, sätt telefonen i “stör ej” eller stäng av den helt! Eller lägg telefonen i ett helt annat rum.
4. TA PAUSER
Planera in detta! Jag är så tacksam att vi har vår hund Sam för tack vare honom “tvingas” jag till pauser när han behöver gå ut. Jag kommer ut, får frisk luft och rör på kroppen. Men ibland är jag så dålig på att planera in övriga pauser… (mer än när han ska ut alltså). Jag kan tänka att jag är inne i ett bra redigeringsflow just då så skippar att ta en paus – DON’T do this.
Rör på dig! Gå en promenad, gå ett varv hemma bara, gosa med hunden en stund eller bara lämna din arbetsplats och sträck på dig ett tag!
5. DIN ARBETSPLATS
Om det så är i en egen studio, kontor, en del av vardagsrummet eller köksbordet- gör det till en plats du verkligen trivs i! Jag personligen har jättesvårt att fokusera om det är stökigt eller massor av grejer ligger på eller omkring mitt skrivbord. #ohthestress
Jag älskar att ha lite tända ljus och några kristaller för lite extra mysig känsla!
Testa dessa tips och se vilken skillnad det gör! I promise – du kommer bli mycket mer effektiv och kunna checka av betydligt mer på din lista!
Vill du läsa fler tips om foto och företagande? Du hittar mer om det här!
LÄMNA EN KOMMENTAR
KOMMENTARER