MENY

SEO guide för fotografer

SEO kan verka komplicerat och kännas svårt – men det behöver det inte vara! Jag vill visa hur effektivt marknadsföringsverktyg det är och har därför skapat en helt gratis SEO guide för dig som är fotograf! Genom denna guide får du en bättre översikt över hur SEO fungerar och hur du kan använda det i din marknadsföring. Från att optimera dina bilder, hitta rätt nyckelord, vad du ska tänka på kring dina texter och helt enkelt komma igång med din SEO!

Arbetsplats hos bröllopsfotograf som jobbar med SEO i Halmstad i sekelskifteslägenhet med Makrame och tända ljus.

Vad innehåller guiden?

    • Vad är SEO?
    • Varför ska du använda SEO?
    • Hur fungerar SEO?
    • Hur förbättrar du din SEO som fotograf?

Vad är SEO?

SEO står för search engine optimization.
Det vill säga optimering av din hemsida för att du lättare ska bli hittad på Google. Genom att jobba med din SEO har du större chans att hamna högt bland sökresultaten på Google och därmed lättare bli hittad av nya kunder!

 

Varför ska du använda SEO?

Om vi jämför med sociala medier; det har ett tidspann på något dygn eller några dagar.
Jämfört med SEO som lever vidare i flera år framåt! Den där informativa sidan du skapat eller blogginlägget om ett bröllop du fotograferat kan fortsätta generera nya kunder långt efter du publicerat det – utan att du behöver göra något mer med det.

Den direkta bekräftelsen efter likes och räckvidd i sociala medier är väldigt kortvarigt. Vi sitter sen där igen och kämpar med captions och planerar flödet. För inlägget vi la ut för några dagar sen har gjort sitt och kommer inte nå ut till några nya användare.

SEO är ett mycket mer hållbart verktyg för ditt företag. Genom att du optimerar din hemsida och skapar bra innehåll kan du nå ut till ännu fler och dessutom RÄTT kunder för dig.

Jag har blogginlägg jag gjorde 2019 som fortfarande ger mig förfrågningar och bokningar. Genom att de gjort en specifik sökning har de hamnat på just det blogginlägget och därmed kommit in på just min hemsida!

 

Hur fungerar SEO?

Precis som sociala medier använder även Google sig av algoritmer. Skillnaden mot sociala medier är att Google är tydligare med vad de vill ha för att just ditt innehåll ska ranka högre. Det finns ingen exakt formel eller how-to men vi vet mer om vad Google (och besökaren!) gillar och inte gillar.

Medan sociala medier bara ger dig hintar och idéer om vad det KAN vara som kan hjälpa dig nå ut till fler. Och numera känns det som det nästan krävs ett helt marknadsföringsteam för att ens nå alla deras krav eller hur?

Hur förbättrar du din SEO som fotograf?

Nu när du vet precis vad SEO är och varför det är så viktigt att optimera din hemsida så tittar vi närmre på vad du faktiskt ska göra för att förbättra den!

 

Storleken på bilderna

Bilderna du använder på din hemsida behöver anpassas för webben. Du vill att din hemsida ska ladda snabbt och därmed inte ha för stora bildfiler. Du kanske känner igen det själv att om du är inne på en hemsida som inte laddar, då är det ganska stor risk du lämnar hemsidan och går in på nästa länk istället?
Dina bilder kan göra att hemsidan blir tung och långsam, därför måste du anpassa och förminska dem!

Jag använder mig generellt av två olika storlekar;
en som är för headers (första bilden du ser överst på min hemsida) och en mindre storlek för bilder som är på min blogg och i mina gallerier. Detta för att bilderna som är som headers behöver vara större för att vara bra kvalitet på större skärmar.

Headers: 2500x pixlar på längsta sidan
Övriga bilder: 1000 pixlar på längsta sidan

Tänk på att det kan skilja mellan din och min hemsida med vilken storlek som passar bäst. Exempelvis har jag utgått från mina övriga bilder utefter vad jag har för bredd föriställt på bilderna på bloggen!

 

Alt-text i bilderna

Google kan inte läsa av dina bilder och därför inte förstå vad de föreställer. Därför måste du hjälpa Google att förklara vad det är dina bilder innehåller! Detta gör du genom att lägga till alt-text. Oftast gör du detta när du laddar upp dina bilder på din hemsida. Det är olika på olika plattformar (som Squarespace, WordPress eller Showit). Kolla hur det ser ut när du laddat upp bilden. Eller gör en enkel Googling på exempelvis: “WordPress image alt text” för att få mer information om just din plattform!

Detta är en klassisk grej många bara fyller med sina nyckelord (mer om det strax!), men Google vill veta vad bilden föreställer för något!

 

Nyckelord

Detta är något som du kommer höra mycket om inom SEO – nyckelord.
Enkelt förklarat är detta orden eller ordföljden du vill fokusera på att bli hittad på när någon Googlar det. Är du nyföddfotograf vill du inte bli hittad på “bröllopsfotograf”, eller hur? För det är ju inte relevant. Utan fokusera på vad DIN kund söker på, vad DU vill bli hittad på på Google.

Dina nyckelord ska du inte placera ut överallt på din hemsida. Utan det är viktigt att få in dem naturligt i din text. I rubriker där det passar, i brödtexten när du skriver om din tjänst och så vidare! Här är viktigt att du inte “slänger in” dina nyckelord lite var som helst utan det är viktigt att det blir ett bra och naturligt flow i texten för den som besöker din hemsida.

 

Texten

Jag ser många som främst fokuserar på att få in sina nyckelord i texten. Nyckelorden ska inte vara det du fokuserar på i första hand. Det är viktigt att få med dem – men på ett NATURLIGT sätt. Google förstår att du försöker “fuska” och risken är att du istället blir straffad för det.

Berättar du om vad du gör och din tjänst kan det vara ett perfekt tillfälle att få med dina nyckelord där. Men om du skriver om ett helt annat ämne där det inte blir naturligt att få in ditt nyckelord ska du inte försöka pressa in det!

Skriv dina texter med målet att hjälpa besökaren inom just det ämnet. Är det på din sida för bröllop ska du fokusera på just det; hur det går till, vad du kan hjälpa dem med och så vidare. Låt texten flyta på naturligt så det blir lättläst och tydligt vad det handlar om.

 

Blogga

En blogg är inte bara ett perfekt verktyg för att visa upp sin portfolio, utan det är också GULD för SEO. Bloggen ger dig möjligheten att bli hittad på fler än dina huvud-nyckelord. Här kan du få in potentiella kunder genom andra sökord också! Blogga inte bara för att visa upp din portfolio, utan ge värde till besökaren genom att ge tips och svara på frågor de kan ha! DET är bra innehåll! När det är tydligt att du hjälper besökaren med något och ger värde genom att informera i första hand.

 

Sammanfattning

Sammanfattningsvis är SEO ett väldigt kraftfullt verktyg för fotografer för att nå ut till fler i sin digitala marknadsföring. Genom att förstå vikten av dina nyckelord, optimera dina olika sidor på hemsidan och skapa riktigt bra innehåll för dina besökare har du större chans att synas högt på Google och på så vis få fler kunder och bokningar. Kom ihåg att SEO är en långsiktig strategi som kan ge dig väldigt mycket tillbaka i längden! Så ta dig tiden att optimera din hemsida och ge den lite SEO-kärlek!

Vill du har fler tips för att komma igång med din SEO? Ladda ner min gratis SEO guide för fotografer!

Jag erbjuder också SEO sessioner och Mentorskap för dig som vill ta din SEO till nästa nivå och få mer personligt anpassad hjälp!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

info@linnsej.se

Copyright Linnsej Photography 2024

Linnsej Photography

Linnsej Photography är fotograf i Halmstad som sedan 2016 förevigat både familjer, bröllop och företag. Linn brinner för att fånga naturliga bilder med mycket värme och kärlek! Om det så är familjebilder som beskriver vardagskaoset eller er er fantastiska bröllopsdag. Det är värt att föreviga!